tirsdag 22. desember 2009

Ingen jul uten snø..


Nå er julen kommet for i år og de fleste av oss har nok gjord ferdig julehandel, pakket inn gaver, skaffet årets julemat, forberedt besøk hos slektninger og øvrige familier. Noen reiser kanskje til utlandet og feirer jul på måter man ofte bare kunne drømme om. Selv feirer jeg jul sammen med min familie, til tross for at det kun er snakk om å være 3 personer. Min mor, min bror og meg selv. En liten, men koselig og rolig familie. Julen kan være en vakker tid for mange, men kan også være en blanding eller en tung tid for en god del andre personer..


Jul er en svært følelsesladet tid, på godt og vondt. Vi må tenke på det faktum at en stor del opplever tragiske ting som dødsfall, savn, sorg, gjenopplevelse av gamle minner eller tapet av den/de man har mistet, vold, utroskap, krangel, fyll og elendighet. I lys av alt dette kan jul også være en fantastisk tid for andre, og jul er tross alt ingen ekte jul uten ekte snø!


Personlig liker jeg ikke jul så godt lenger. Kan like julepynt, julemat, julefilmer og musikk, samt se at barn koser seg i jula og ute i snøen, men som voksen person som har gjennomgått utrolig mange tøffe livserfaringer folk flest ville blitt skremt bort fra,
gjør at jeg ikke har noen spesiell forhold til jul eller andre høytider lenger. Å skrive
et slikt innlegg om jul er ikke lett for meg, og det er vanskelig for meg å formulere meg riktig..


Likevel ser jeg et snev av håp ved lyset. Et håp om at det nye året 2010 vil bidra til store forandringer. Forandringer som er av det gode, og at det skal være mulig både for meg og min familie å endelig få et normalt liv. Et normalt liv vi stort sett aldri har hatt. Et inderlig ønske jeg føler ikke er så mye forlangt. En ting er iallefall sikkert, og det er det at jeg har
planer for det nye året. Ting vil bli annerledes for min del, så det ser jeg frem til...


Vil benytte anledningen til å ønske alle sammen en riktig god jul og godt nytt år :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar