søndag 9. mai 2010

Mimretur Til Alversund



Lørdag 08.05.10 var en helg som bød på fantastisk flott vær med skinnende sol og skyfritt himmel (for det meste) og en helt akseptabel temperatur rundt 14-15 varmegrader! Min bror Morten og jeg hadde stått opp rundt 11-tiden på formiddagen og ventet på posten. Morten fikk pengene sine han ventet på, og dermed dro vi til Breimyra i Flaktveit for å hente vår kjære mor Annlaug.


Før vi begynte handle-og-mimreturen, spiste vi formiddagsmat hos min mor.
Hun serverte oss rundstykker og hadde noen boller, noe som var veldig kjekt!


Min bror Morten hadde jo fått den nye svarte BMWn sin og kjørte oss med den til Knarvik. På turen dit hadde jeg tatt et par bilder, som du kan se her:


På ene bildet av Knarvik Senter, kan du se at dette er et storsenter som har forandret seg veldig mye de siste 20 årene. I barndommen bodde jeg og familien min ute i Alversund og pleide å handle i Knarvik.


I Knarvik benyttet vi tiden til å handle inn den maten vi trengte, samtidig som jeg og min bror Morten letet etter noen filmer i videobutikken ovenfor, som vissnok er Knarviks største videobutikk. Stod der et par minutter og stusset på hva slags filmer jeg skulle velge. De hadde ikke noen gamle Ninja-filmer jeg ikke hadde. Istedet ble det 4 nye Blu-Ray filmer som "Jaget", "Day After Tomorrow", "Rise Of The Scorpion King" og "Stargate". Med disse hadde jeg nå i alt 60 Blu-Ray filmer i samlingen!








Etter handleturen kjørte vi mot Alversund for å se på kjente steder vi bodde og vokste opp i, noe som vekket mange vinner. En del vonde, men likevel fullt ut gode minner. Visse ting hadde vi likevel glemt. Nedenfor vil du se mange flotte bilder jeg har tatt ute i Alversund rundt omkring..


Vi hadde også møtt på en gammel kvinnelig nabo som bodde helt inne i Alversund, på toppen av området vi bodde i på 80-tallet. Den gang var huset vi bodde i, hvitt og uten garasjen man ser på bildet. Nå er det noen andre som bor i det huset og huset er nå i blått, med garasje og vei der det før bare var grus..

Det var veldig koselig å prate med denne kvinnen, og hun husket oss, men vi kunne knapt huske henne. 
Det var vel antakeligvis slik at vi hadde fokusert så mye på å legge fortiden bak oss at vi har glemt mange ting. Derfor er det skremmende å tenke på hvor mye vi hadde glemt...og fortrengt..
Før vi forlot området, tok spesielt jeg et siste titt på det en gang så hvite huset vi bodde i, som nå var blått og mer moderne. For meg felte det et par tårer over å kaste et noe "siste" blikk på dette huset. Vet ikke helt hvorfor det preget meg og ikke de andre, men antakeligvis fordi jeg har mange gode minner fra dette huset, men også en god del dårlige, som har opplevd som værre for de andre i familien min. Forstår dem i grunnen veldig godt da jeg ble beskyttet for mye av elendigheten..


Nok tårevåte stunder. Tiden var nå moden for å felle bort tårene, ta bildet av huset og stikke ned til bilen til broren min der min bror og mor ventet på meg. Deretter kjørte vi lengre inn gjennom Indre Fosse, helt frem til Ytre Fosse. På disse områdene var det gjennomgått en del forandringer, men landskapene var mye slik jeg selv husker det for rundt 20 år siden. :)


Et sted i Indre Fosse, vel å huske, husker jeg at jeg var med noen av

brødrene mine inn i skogen der vi hadde laget oss hytte. Vi fisket i elvene inne i skogen og koste oss sammen. Det var virkelig fine stunder, til tross for at jeg var en liten gutt. Husker også at jeg var veldig nøye med å se meg omkring i 
skogen for diverse huggorm, da jeg alltid har hatt slange-fobi, noe som ikke er kjekt. Heldigvis har jeg aldri møtt på en huggorm..ennå.

Fikk tatt mange utrolig flotte bilder rundt mesteparten av Alversund. Alt fra flotte områder i Indre Fosse, mot nærmere Ytre Fosse, midten av Alversund og helt ut mot bensinstasjonen nær brua, hvor også Alversund Kirke står, hvor vi i tillegg tok en titt på gamleskolen til mine brødre Sigmund, Henrik og Morten.

Etter litt mimring i Alversund, kjørte vi ned til denne bukta, som man kan se på dette bildet ved Nordhordaland, ikke langt unna Knarvik..





Etter å ha mimret ferdig rundt i Alversund, kjørte vi gjennom området ut mot hovedveien igjen der med Alversund Kirke, men før det fikk vi også sett på en del villsauer i Alversund, som man kan se på de to bildene rett nedenfor..


Gikk bort til disse sauene for å ta bilder, men de trodde først at jeg hadde mat til dem. Da jeg tok frem kameraet, ble de litt skremt og trakk seg unna. Noen av dem var skuffet over at jeg ikke hadde mat og prøvde å unngå meg. Slik kan det gå ja..


Det er ikke bare bare å være sau i 2010, og bli skuffet over mangel på mat, og ikke være fotogene. Ikke vask sauene med Omo, for det er ikke godt å si om de er homo eller om de krymper..hehe ;)
Det var likevel veldig kjekt å se deler av et gammelt bondeliv, som forsatt eksisteres fullt ut anno 2010. Sauer var ikke det eneste vi så i Alversund.


Vi så en god del andre ting også, og bildene vil tale sitt for hvor flott og koselig det var å mimre gjennom gamle tider og steder vi vokste opp i..


Mot utgangen av Alversund, stoppet vi ved et lite gård der det var en del flotte hester. Her stoppet vi og lot meg få ta et flott bilde av noen hester. Hestene nøt sola og var bare glad for å bli fotografert i en harmonisk tilværelse. :)




På de neste bildene kan du se Alversund Kirke der de fleste av mine søsken har blitt konfirmert på slutten av 70-tallet og mot midten av 80-tallet, samtidig som vi tok en titt på gamle skolen til mine brødre Sigmund, Henrik og Morten.


Kort etter fokuserte vi på å kjøre tilbake til Knarvik for å spise, før vi dro hjem til Minde der Morten og jeg bor, ved å ha mor på besøk gjennom helgen :) Underveis tilbake til Knarvik ble det tatt mange fine bilder, som vist her:





















































Vel inne i Knarvik tok vi tid til å spise et varmt måltid. Min bror valgte pizza, jeg og mor kebab-tallerken. Det var godt å spise noe som var varmt og deilig, ettersom vi var ganske sultne, før vi kjørte videre hjem til Minde og tilbrakte resten av den flotte helgen der. Søndagen brukte vi på å slappe av hjemme. :)


Det var alt som skjedde denne helgen, som har vært verd å skrive om, samtidig som bloggen min har fått en del ansiktløftning ved hjelp av en god venninne av meg som er ekspert på blogg-layout og slikt. Veldig kjekt, må jeg si!


Ønsker alle lesere en fantastisk flott kveld med masse kos og hygge!


Skrevet av:


Helge Kvalheim, Bergen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar