fredag 1. juli 2011

Å føle seg mislykket...


Aner ikke helt hva jeg skal skrive. Mange tanker og følelser skaper konflikter inne i meg. Dette første halve året av 2011 har vært en enorm påkjenning for meg personlig.

Mye av problemene går i hvordan livet til meg og min familie har utviklet seg etter alle årene fra den tiden da mine 3 brødre falt bort i 1997, 1998 og 1999, en nær venn som var som en far for meg i 2000 og en annen god venn som døde for 2 år siden. Disse tapene har satt dype spor...

I tillegg støtet min søster bort familien av uforklarlige årsaker, og så har jeg en far som aldri har vært en far, som har tydd til flasken og voldsbruk i over 40 år...

I de siste 2 årene har min mor, gjenlevende bror og jeg jobbet intens med å lete etter hus utenfor Bergen. I bloggen vil jeg ikke si hvor, men nære venner av meg og slektninger forstår hvorfor vi søker utenfor Bergen. Først og fremst fordi det er langt billigere, det andre er at det er mer tilfredsstillende og harmonisk levevilkår ute på landet i forhold til byene. For noen få måneder siden nå var vi veldig nær ved å få tak i et hus, men selvsagt setter problemer som kommunen «kjepper i hjulene» med kravet om egenkapital på 20%, som tilsvarer rundt 200.000kr, som vi er nødt til å ha som garanti, UTENOM det vi ellers låner eller får i lån. Disse endringene ble en realitet som følge av finanskrisen som har vært. Det er et fryktelig slag i trynet når slike kommunistdjevler med politisk propaganda skal «gjøre livet surt» for oss vanlige borgere av et land som ikke lenger er godt å leve i...

Likevel reiser vi oss opp og kjemper med alt vi har, fordi det først og fremst handler om prinsipper. Flere ganger har kommunen «bortforklart» ting med å komme med en og annen «unnskyldning» for å avvise noen som helst form for støtte til denne egenkapitalen man må ha som garanti ved huskjøp. Slik har lovene blitt i disse dager...

Hver gang jeg blar i avisene eller ser nyheter på tv der den rød-grønne regjeringen eller Stoltenberg kommer i sentrum, så blir jeg alltid kvalm. Kvalm av å se de ekle trynene til de som forpester landet med sin rød-grønne kreftsvuls, som skjærer seg inn i landets kjøtt og blod. Resultatet blir et land som fremstår som sjelløs, dødt og ødelagt. Ødelagt gjennom et politisk system som ikke tjener folkets og landets beste. Vi trenger en politisk revolusjon. Et politisk system som faktisk fungerer, så første steget må bli å fjerne alle de politikerne som sitter i Stortinget og erstatte dem med helt nye politikere som vil det beste for folket i dette landet på langt mer humanitære måter enn det regjeringen har gjort mot folket den siste tiden. Det er ikke slik det skal være...

Huskjøpet er ikke eneste problemet jeg og min familie har måtte stri med. Personlig har jeg dette halve året slitt mye med pollen-allergi og har måtte levere inn mange legeeklæringer til jobben. Allergien går på reaksjon mot nyklippet gress og spesielle giftige planter som «Gullregn». Allergien har vært så plagsomt at jeg har fått resept på både Nasonex-nesespray, Cetrizin og Rinexin-tabletter for å dempe allergien så mye som mulig. Når det regner og er noe kjølig, så merker jeg heldigvis ikke så mye til allergien, men når det er varmt og meget flott vær på en tid da både gress og planter blomstrer, da er jeg ofte spesielt plaget av allergien. Pollen-allergi er noe man må leve med resten av livet, iallefall så lenge det ikke finnes noen kur som helbreder sånn allergi permanent, men i det minste finnes det medisiner som holder allergien i sjakk. Allergien kan forsvinne av seg selv helt plutselig også, eller avta i omfang, utifra det noen tidligere med pollen-allergi har fortalt meg. Dette er vissnok mulig...

Sant å si kan jeg kort fortelle at jeg har hatt en del problemer med loven også. Rotet meg i noen situasjoner jeg best kunne vært foruten. Ting man ikke snakker om i det offentlige, med hensyn til omstendighetene og de parter det berører. Kan si det slik at jeg har måtte betale min pris for å sone for de lovbrudd jeg har gjort. Det er da ikke snakk om kjente kriminelle storsaker vi ser i nyhetene, men da heller saker man kan bli straffet for når man er i konflikt med noen dårlige mennesker. Mennesker som ikke respekterer og forstår deg som du er, som aldri har brydd seg om deg og dine omgivelser, som kun bryr seg om seg selv og som viser det på alle tenkelige måter. Slike personer som ikke en gang klarer å opptre vennligsinnet uten behov for faste forbindelser, for det går da fint an å være vennligsinnet uten å behøve å skape faste forbindelser, for de som ønsker en enkel bekjentskap der du stort sett sier hei, hadet, smiler og går hver sin vei etterpå uten noen videre forpliktelser til hverandre?

Slike enkle ting som kunne ha vært løst privat og fredsfullt mellom involverte i stedet gjennom anmeldelser, for sånt er bare ødeleggende for begge i en konflikt, og kan faktisk pårøre familie og venner til begge parter...

Nylig har det også skjedd en annen lei ting. Det var fredag 17.06.2011 hvor jeg opprinnelig skulle ta min første tatovering hos «Lets Buzz» i Marken. Min bror Morten hadde sammen med mor Annlaug ordnet denne spesielle bursdagsgaven for meg (jeg hadde bursdag 19.06.2011 og ble 36 år gammel). Vi hadde kommet oss en stykke med bil ned til krysset mellom Strømgaten og Lars Hilles gate nærmere 15.00-tiden i regnvær, og midt i selveste rushtrafikken med mange biler foran og bak i kø. Plutselig bremser bilen foran oss uten forvarsel og uten signal, og min bror fikk ikke mulighet til å unnvike kollisjonen og smalt inn i bilen foran oss, til tross for lav fart!

Fordi fronten til min brors BMW var av plast p.g.a styling-settet, pådro fronten seg store skader i forhold til bilen foran, som bare fikk en liten bulk rett ovenfor eksosrøret. Føreren av bil B som lå foran, viste seg å være en ung kvinne på 22 år som ble grepet av panikk, i den tro at en eldre kvinnelig syklist skulle over gangfeltet når det faktisk var slik at syklisten gikk av sykkelen og VENTET på grønn mann, siden det lyste rødt mann ennå...

Det gikk ca. 15-minutter med å ordne skaderapport mellom oss involverte. Både jeg og min bror var like lei oss for at BMWn pådro seg stygge frontskader, men kjørte etterpå bort til tatoveringssjappa «Lets Buzz» og forklarte forsinkelsen. Fikk time på mandag etter den helgen, mens de lagde et passende motiv for Tvillinger, som er stjernetegnet mitt. Mandagen fikk jeg endelig dratt ned dit og ta tatoveringen alene, og betalte 1500kr etter avtale. Depositum på 500kr for timebestillingen var allerede betalt fredagen som hadde vært.

Bare noen dager etter ulykken ble min bror fratatt lappen av medisinske årsaker, samtidig som det kom frem at jenta som var fører av bilen foran, hadde avlevert falsk forklaring til politiet vedrørende ulykken fredagen 17.06.2011. Den falske forklaringen gikk ut på at jenta påstod at den eldre kvinnelige syklisten hadde syklet over gangfeltet og at det var grønn mann. Det var ikke tilfelle. Hun hadde også latt som om hun var pådratt seg nakkeskade da hun avleverte inn falsk forklaring, i den tro at forsikringen ville dekke alt for henne, og at broren min skulle sitte med all skylden, noe som er feil.

Heldigvis har forsikringsselskapet gått med på å dekke skaden på BMWn og gitt broren min rett til leiebil til BMWn var ferdig fikset på verkstedet han har jobbet for. Sier JOBBET fordi den kvinnelige sjefen hans bare gikk rundt og kjeftet på alt og alle, mens hun egentlig ikke hadde erfaring på reparasjon og lakkering av biler og hva sånt innebærer. Min bror valgte derfor å si opp jobben sin, for ingen skal måtte godta å bli kjeftet på uten erfaring og gode grunner, og heller løst problemene via saklige diskusjoner uten kjeft.

Forhåpentligvis blir det nå at både min bror og den unge kvinnen får fordelt ansvar for ulykken som skjedde. På den måten blir det mer rettferdig for begge parter, og begge kan legge ulykken bak seg uten videre problemer.

Et av tingene jeg derfor sliter mest med for tiden er at jeg ikke lenger trives med jobben min og miljøet der. Jobbet i bedriften i 11 år, mest på frukten, og nå et halvt år på bakeriet. Ettersom bedriften ikke kan tilby noe innenfor data, foto, skriving eller en kombinasjon av disse, som jeg har svært gode talenter for, betyr det at jeg må søke slike muligheter andre steder. Det er veldig frustrerende å vite at bedriften ikke kan ta inn slike tilbud.

Helt greit å snakke om planer for utvidelse og nye prosjekter, og er spesielt spennende for de som er ny på arbeidsplassen jeg har jobbet for i 11 år, men for de av oss som har jobbet mer enn 5-10 år, blir ikke slike planer spennende og like håpefullt å høre på. Slike av oss trenger noe nytt her og nå, og mange som meg i en sånn situasjon orker ikke å sitte og vente i det uendelige. Personlig har jeg behov for å videreutvikle meg og etablere meg et nytt liv, da gjerne utenfor arbeidsplassen min og bl.a søke nye muligheter andre steder, uansett hvor vanskelig og håpløst det må være når man både er sterkt hørselshemmet og uføretrygdet på toppen av. Det skal derfor ikke være så lett å finne andre muligheter i arbeidslivet der det idag er veldig høy pågang og stadig større krav til suksess, topp utdannelse og kapasitet. Penger og makt har blitt en sykelig besettelse for svært mange mennesker...

Det betyr nå i den forstand at jeg tar ut et halvt års permisjon fra jobben frem til jul, mens jeg leter etter andre muligheter og prøver å utrette noe gjennom de talentene jeg har for data, foto og bl.a skriving. Har overhodet ikke tenkt å sitte på ræva hjemme og stange hodet i veggen! Det har jeg ikke tenkt å gjøre. Det blir man syk av! Tar derfor en dag om gangen og gjør det beste ut av det. Forhåpentligvis løser det seg litt etter litt med tiden.

Det som er mest vanskelig for meg nå er det faktum at hørselsen min på venstre øret har gått noe mer ned på et nivå der vanlige høreapparater ikke lenger kan utnytte resthørselen jeg har på det øret. Hørselen på høyre øret er helt stabil og fungerer veldig godt i forhold til det på venstre. Det oppleves veldig ubehagelig med sånn skjev fordeling på hørselen og er noe jeg for tiden sliter ekstremt med da jeg er avhengig av både musikk og tale.

Eneste alternativet ser ut til å være såkalt Cockleat Implant (også kjent som C.I) som betyr å operere inn et slikt implant og erstatte sneglehuset for å registrere tale. Det er derfor klart at hørselen på mitt venstre øre oppfatter tale relativt dårlig, samtidig som oppfattelse av lyd rundt oppleves noe begrenset med høreapparatet jeg bruker, sammenlignet med hørselsen på høyre. C.I er det siste jeg vil ta, da ikke alle har like bra utbytte av det. Å operere inn et implant i øre, for så å koble på en ekstern apparat utenfor. Det kan beskrives som at en nesten får operert inn en slags «kontakt» ved øret, for så å koble på et eksternt utstyr. En liten del av deg blir kybernetisk...Det hadde derfor vært bedre om en fungerende genterapi nå hadde blitt en realitert, der døde hårceller som fanger opp lydsignaler i ørene blir erstattet med nyutviklede. En slik genterapi ville vært revolusjonerende for Norge.

Alt i alt ble dette innlegget skrevet fordi jeg for tiden ikke har det bra med meg selv og er ikke lykkelig. Hverken lykkelig med meg selv eller med hva jeg gjør slik ting er nå. Alt jeg kan gjøre er å ta en dag om gangen og gjøre det beste ut av det. Permisjon fra jobben vil gjøre det lettere for meg å bevege meg bort fra en arbeidsplass jeg har representert i 11 år og tvinge meg ut på nye veier. I tillegg håper jeg planene om hus går igjennom og at kommunen endelig kan bidra med litt hjelp enn å komme med tåpelige unnskyldninger for ikke å hjelpe til.

Vi får se hvordan ting utvikler seg etterhvert. Et steg av gangen og en dag om gangen...

Skrevet av

Helge Kvalheim












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar